Přírůstek na váze

Přírůstek na váze

„Mám obavy, protože jsem za první tři měsíce vůbec nepřibrala na váze.“

Některé ženy mají v prvních týdnech těhotenství potíže přibrat i několik gramů, a některé dokonce i nějaký kilo­gram zhubnou, obvykle kvůli ranním nevolnostem. Naštěstí příroda poskytuje určitou ochranu dětem matek, které pro žaludeční potíže nemohou v prvních třech měsících pořádně jíst. Plod v této době nepotřebuje tolik kalorií a určitých výživných látek, kolik jich bude zapotřebí později, takže pokud v časném těhoten­ství nepřibýváte, nic se neděje. Ale nepři-bývat později může mít dokonce vý­znamný účinek, protože čím dál, tím více bude zapotřebí jak kalorií, tak nutričních látek – růst dítěte to bude vyžadovat.

Takže se nebojte, ale jezte. A začněte pečlivě sledovat svou váhu, abyste si byla jistá, že se začíná uspokojivým způsobem zvyšovat (v průměru asi 500 g týdně po dobu osmi měsíců). Pokud budete mít i nadále s přibíráním potíže, snažte se nabrat více výživné síly pomocí účinné výživy. Zkoušejte si také denně přidávat o něco víc potravy tím, že nebudete vynechávat hlavní jídla a častěji sníte něco malého navíc. Pokud toho nemůžete sníst mnoho najednou, jezte méně, ale čtyřikrát až šestkrát denně. Saláty a nápoje si berte až po hlavním jídle, abyste si před jídlem zbytečně naplnit žaludek a nekazila si tak chuť k jídlu. Pochutnávejte si na potravinách boha­tých na kvalitní tuky (ořechy, tučné ryby, avokádo, olivový olej). Nepokoušejte se však doustnout po nezdravých sladkých pamlscích, které si přidáte ke stravě. Ty vám jen pomohou zakulatit boky a zade­ček, ale dítěti nepřidají.

„Byla jsem šokována, když jsem zjis­tila, že jsem za první tri měsíce při­brala 6,5 kg. Co mám dělat?“

Stupnici nemůžete obrátit. Ta váha nyní zůstane nejméně do několika týdnů po porodu a rozhodně nemůžete ty kilogramy navíc spojovat s přírůstkem v příštích třech měsících. Plod vyžaduje stálý, rovnoměrný přísun kalorií a živin, zvláště v měsících, které budou následo­vat, takže teď nemůžete příjem kalorií snižovat a čekat, že vaše dítě získá dosta­tečnou výživu z nadměrné váhy, kterou jste dosud nashromáždila. Redukční diety ke snížení nebo udržení váhy jsou v těhotenství naprosto nevhodné, a jsou dokonce nebezpečné mezi čtvrtým a de­vátým měsícem, kdy je růst plodu dra­maticky rychlý a významný.

Ačkoli nemůžete dělat nic se svým váhovým přírůstkem, který jste doposud získala, je toho mnoho, co můžete udělat proto, abyste již tak nadměrně nepřibývala. Některé ženy zjistily takový bleskový pří­růstek na váze, když si dopřávaly příliš mnoho sladkých škrobovin, které zmír­ňovaly jejich ranní nevolnosti. Pokud toto byl i váš problém, bude stále menší, jak budou obtíže ustupovat a jak se vám bude vracet chuť na rozmanitější stravu. Jiné ženy přibudou v prvních třech měsících příliš mnoho, protože žijí v mylném pře­svědčení, že těhotná žena má právo i od­povědnost se vůbec neomezovat v jídle. Prohlédněte si znovu Stravu v těhotenství (viz kapitola 4 a Co jíst, když čekáte dítě), abyste zjistila, proč to nejde. Naučte se jíst pro dobro dítěte, aniž byste se přitom pro­jedla k váhovému přírůstku třicet kilo­gramů. Účinné přibývání na váze na zá­kladě vysoce kvalitní stravy nejen splní tento úkol, ale usnadní vám možnost se v poporodní době zbavit nadbytečné váhy.

You must be logged in to post a comment Login