4. týden těhotenství

Na konci prvního měsíce, i když o svém těhotenství stále nemusíte nic vědět, (nezapomeňte si udělat test, který již bude na 100% pozitivní) nejlépe však bude pokud navštívíte lékaře a budete si jistější, zda se ve vašem těle odehrávají velké změny. Plod se už nazývá embryo.

Je velmi maličké, asi takové jako špendlíková hlavička, má již rozpoznatelnou nepřiměřené velkou hlavičku, která se sklání před jemně ohnutá záda, nervový systém, tělo a pomalu se vytvářejí i končetiny – na základě rukou, nohou, loktů. Na konci 4. týdne začíná dokonce již plácat srdíčko, vyvinulo se na čtyřkomorový orgán a bije frekvencí dvakrát vyšší, než je vaše srdeční frekvence.

Jak jsme vzpomínali v předchozích týdnech, můžete slabě krvácet, což může být způsobeno implantací vajíčka, což je uhnízdění oplodněného vajíčka a po pár dnech vývoje a růstu vpluje volně do dělohy. Netřeba se stresovat, je to přirozené, a pokud máte jakékoliv pochybnosti, poraďte se svým lékařem. Vaše tělo se začíná připravovat na náročné období těhotenství a tedy prochází i různými změnami. Ať už fyzickými nebo psychickými.

Co se týče váhy, v tomto období byste ještě neměli přibírat. I když se říká, že budoucí maminka by měla jíst za dva, není to pravda. Sice jíte za sebe i za své miminko, ale to neznamená, že musíte konzumovat dvojité dávky. Právě naopak, třeba jíst s rozumem, soustředit se na zdravá jídla a jíst vše v menších dávkách. Ženy, které trápí těhotenské nevolnosti by měly těžká jídla ze svých jídelníčků zcela vypustit.

Aby se však děťátko vyvíjelo tak jak má, potřebuje vitaminy A, D, E, B, C. Nejdůležitějšími jsou B a C, které jsou mimořádně důležité. Dále důležité jsou minerály jako železo, které je důležité pro růst buněk a tvorbu hormonů, nachází se v potravinách rostlinného a živočišného původu. Zinek je zase nezbytný pro růst, imunitní systém, správnou funkci a dělení buněk, nachází se v červeném mase, vejcích, sardinkách, hrachu a fazolích. Vápník, který je nezbytný pro srážlivost krve, vedení nervových vzruchů, svalovou kontrakci a růst kostí a kloubů, nachází se v mléčných výrobcích, rybách, tofu a listové zelenině. Také selen, jód a hořčík jsou potřebné pro váš metabolismus a vývoj genetického materiálu.

Stále se můžete cítit unavená a ospalá, některé ženy už trápí “ranní” nevolnosti, ničím zvláštním není ani náladovost a přecitlivělost. Tyto stavy se obvykle postupně ztratí až po třetím měsíci těhotenství.

V těchto dnech můžete pociťovat změny prsů způsobené mléčnými žlázami, ňadra budou plnější a citlivější. Možná zaznamenáte i vyklenutí prsních bradavek a ztmavení dvorců, tmavých oblastí kůže kolem bradavek, výraznou únavu způsobenou progesteronem, která je v prvních týdnech velmi častá, proto je nesmírně důležité hodně odpočívat.

You must be logged in to post a comment Login