Jak v těhotenství nepřibrat hodně?

Je normální, že ženské tělo se během těhotenství zaokrouhluje. Nárůst hmotnosti je v tomto období přirozený. No mnohé těhulky se drží zásady, že aby děťátku nic nechybělo, třeba jíst všechno a zejména, třeba jíst hodně. Pak není divu, že ručička váhy se neustále hýbe směrem vzhůru. Nadměrné přibírání v těhotenství je však nežádoucí a může mít za následek různé zdravotní potíže. Kromě toho je také nepříjemné, pokud musí maminka po porodu těžce shazovat množství kil, které se na ni v těhotenství nalepili. Jak tedy nepřibrat hodně? A dá se to vůbec?

Máte  to ve svých rukou

Čím to je, že některá těhotná žena přibere za celých devět měsíců 9-10 kilogramů a jiné hmotnosti povyroste až o nějakých 20-30 kilo? Jistě, mnoho věcí ovlivnit nedokážeme a někdy se možná pod nadměrné přibývání podepíší i určité zdravotní problémy. Většinou je však nárůst hmotnosti v těhotenství výsledkem stravovacích návyků těhulky. V těhotenství mají také mnohé ženy pocit, že by se neměly velmi namáhat, bojí se sportovat nebo jakkoli cvičit, aby náhodou neublížili miminku. Jenže těhotenství, pokud není rizikové, není důvodem, aby jste celý čas jen seděli s vyloženými nohama či ležely v posteli a odpočívali. Takovým způsobem akorát přiberete zbytečně mnoho a vaše tělo zleniví.

Správně jíst a hýbat se!

Některé těhulky mají v jednotlivých obdobích těhotenství bláznivé chutě a také si dopřávají více, než by někdy bylo třeba. Pokud i vámi zmítají neutuchající chutě na sladkosti či smažený řízek, z času na čas a v malém množství si můžete dát i takové nepříliš zdravé jídlo. Jinak byste se však měli snažit zaměřovat na lehčí a zdravější alternativy. Žena v těhotenství nepotřebuje jíst za dva a to si také třeba uvědomit. Potřebujete jíst sice o něco víc, než za běžných podmínek (cca o 300 kalorií), ale pokud se budete držet signálů vašeho těla, jistě odhadnete, což je tak akorát. Sladkosti, fast-food a jiné typicky nezdravá jídla se raději snažte obcházet, protože vám ani vašemu miminku nedají nic dobrého a zároveň se takové pokrmy podepíší na vaší hmotnosti.

Doporučuje se jíst raději vícekrát za den po menších porcích a dbát na dostatečný přísun čerstvých potravin, tedy ovoce a zeleniny. Pokud to zvládnete, zrušte bílý cukr – neslaďte si čaj, ani kávu (tu byste v těhotenství ideálně neměli raději pít vůbec) a pozor na skrytý cukr v bílém pečivu, sušenkách či jiných potravinách. V neposlední řadě nezapomínejte na pitný režim. Hlad je nejednou jen převlečená žízeň a tak mnohdy něco sníme, přičemž naše tělo si ptá doplnit tekutiny. Abyste v těhotenství zbytečně mnoho nepřibrala, měli byste také zařadit do svého života pohyb. V každém trimestru se dá zvolit vhodná pohybová aktivita a pokud vás nelákají žádné sporty či cvičení pro těhotné, dejte se alespoň na pravidelnou chůzi. Každodenní vycházky vás udrží v kondici a zabrání přílišnému nárůstu hmotnosti.

Klidná  mysl a dostatek spánku

K přibírání (nejen) během těhotenství má velký vliv i naše psychika. Ženy, které jsou často ve stresu a mají nedostatek spánku, jedí často méně kvalitně než ženy vyrovnané. Ve stresu máme tendenci více jíst a jídlem zahánět negativní pocity. Proto se snažte být v těhotenství co nejvíce v pohodě, udržet si pozitivní naladěnou mysl a dopřát si dostatek odpočinku a spánku. I takto se můžete postarat o to, aby se ručička na váze nevyšplhala do extrémních výšin.

Proč vlastně hodně nepřibrat?

I když v těhotenství byste neměli právě počítat kalorie a přísně dbát na štíhlou linii, je dobré nárůst hmotnosti kontrolovat. Za přiměřený váhový přírůstek se považuje 9-12kg, přičemž hodně závisí na vaší výchozí hmotnosti. Nadměrné přibývání se může podepsat na problémech s křečovými žilami jakož i ztíženým pohybem a jinými obtížemi. Pokud si v těhotenství svoji hmotnost “sledujete” a přiberete v normě, po porodu se také budete cítit lépe, protože si budete moci naplno vychutnávat své miminko bez zbytečných starostí o to, jak se těch nahromaděných kil zbavit.

You must be logged in to post a comment Login